TÜRKİYE’DE VE DİĞER ÜLKELERDE TEMİZLİK SEKTÖRÜ

Ülkelerin hızla gelişmesiyle ortaya çıkan kentleşme ve sanayileşmenin etkisiyle  günlük veya iş hayatında  ister  profesyonel olsun ister olmasın  hizmet bazlı işler  dış kaynaklardan talep edilmeye başlanmıştır.

Kentleşme ve sanayileşmenin  başlamasıyla hızlı değişimler yaşanmış ,işletmelerde  rekabet ortamı doğmuş ve  rekabet etmenin zorulukları en önemli sorun haline gelmiştir.İhtiyaçların artmasıylada yeni sektörler doğmaya başlamıştır

Hizmet sektörünün çok eski tarihçesi olmasına rağmen temizlik sektörünün sektör olarak belirlenmesi yakın  geçmişte   1990’lı yılların başında  Avrupada görülmeye başlamıştır.

Türkiye’de ise  temizlik ürünleri sektöründe sanayileşme 1950’li yıllarda yabancı firmaların pazardan pay almak istemeleri ile başlamıştır.

Temizlik sektörü  ürünleri günlük yaşamımızın zorunlu tüketim maddeleri sınıfına girmekte olup, hayatımızda önemli bir yer almaktadır.

İnsan hayatı devam ettiği sürece  ölmeyecek sektörler arasında Temizlik sektörü de  görülmektedir.

Şimdi temizlik sektöründe  yer alan  uluslararası firmalardan bahsedelim .

Dünyanın en büyük sabun üretici, ihracatçı ve ithalatçıları olan firmalar  Avrupa Birliği  üyesi ülkeleridir.

Procter and Gamble, Unilever, Reckitt Benickser, SC Johnson and Son ve Henkel Temizlik sektöründe  pazarda yer alan  lider firmalardır.

Ve son zamanlarda  temizlik sektörünün en büyük Pazar ağı Brezilyada görülmektedir.

Brezilya pazarı ABD ve Batı Avrupa pazarını aşarak dünyanın en hızlı büyüyen pazarı haline gelmiştir.

Gelişen pazarlarda lider firmalar Unilever ve Procter and Gamble olmuştur.

Procter and Gamble firması dünya deterjan sektöründe önemli ürünleriyle  liderliğini  sürdürmeye devam etmektedir.

Uluslararası firmalar  son dönemlerde gelişmekte olan ülkeleri kendilerine hedefleyerek  gelişmekte olan pazarlarda büyümeyi hedeflemişlerdir.

Dünya temizlik maddeleri ithalatında ilk sırada yıkama temizleme ve  yer ürünleri   almaktadır.

Bu ürün grubunu sabunlar, yüzey aktif maddeler ve yağlama müstahzarları, pas önleyiciler takip etmektedir.

Dünyada temizlik  maddelerinin toplam ithalat değeri; 2014 yılında 60 milyar ABD Doları olmuştur

2015 yılında ise %10 oranında azalış  yaşanarak 53,8 milyar ABD Doları olarak gerçekleşmiştir.

2016  ve 2017 yıllarında ise tahmini ithalat değer  54 milyar ve 60 milyar ABD doları arasındadır.

Türkiyede temizlik maddeleri pazarının % 88′ini deterjan ,%12‘sini ise sabun oluşturmaktadır.

Ve ayrıca   Türkiyede sabun sektörü dünyadaki rakiplerine göre gelişmiş ve önemli yeterlilikleri olan bir sektördür.  Türkiye temizlik sektörünün talebinin çok üzerinde sabun üretim kapasitesine  aynı zamanda sahiptir.